SOCIALA MEDIER. Vid lanseringen av vannasmk.se 2.0 har vi lagt in en ny funktion när det gäller bilder. Istället för att webbredaktionen löpande lägger in bilder kan de som gillar Vännäs Motorklubb tagga sina egna bilder med t.ex #vännäsmk på sina privata Instagramkonton.
– Då kommer vårt “plug-in” i verktyget WordPress känna av denna taggning och “vips” så ligger bilden / videon i vårt bildalbum på denna hemsida, berättar Mats Ragnarsson.

Taggar
Just nu har vi lagt in bevakning för tre taggar,  #vännäsmk , #vannasmk, #pengfors, i verktyget WordPress.

– Via denna länk kommer du till föreningens album. Som det går att se kommer det upp alla slags bilder, även de som inte kanske har något just med motorsport, utan att just någon har sparat en allmän bild från Pengfors och satt hashtaggen #Pengfors, säger Mats Ragnarsson.

Hur kan en taggning se ut?
– Jag har sparat ned en bild (se högre upp, reds. anm.) som ramlat in i vårt flöde så att de som inte riktigt förstår vad vi skriver om kanske får pusselbiten att ramla på plats, säger Ragnarsson och fortsätter:

– IGTV är precis vad det låter som – en plattform via Instagram där man kan dela och ta del av längre videos, program och livesändningar. I vanliga Instagram-inlägg kan endast videos på max 60 sekunder delas men via IGTV kan du posta videos upp till en timme lång.

Nedan har vi lagt in en förklaring / förtydligande från Wikipedia runt benämningen Hashtagg.

En hashtag[1] (av engelska hash, namn på skrivtecknet fyrkant, och tag, “etikett” eller “märkning”), hashtagg[2] eller fyrkantstagg[3] är detsamma som ett nummertecken (#) följt av ett taggnamn.

Hashtaggar används på många plattformar för sociala medier för att göra ett inlägg sökbart genom att användaren kategoriserar eller taggar sina inlägg enligt formen: #hashtagnamn. På så sätt kan andra användare söka inlägg tillhörande till exempel en specifik diskussion eller ett visst ämnesområde, till exempel #politik eller #semester.

Hashtaggar används bland annat vid mikrobloggande på de sociala plattformarna TwitterFacebook och Instagram. Hashtaggar används dessutom ofta när någon vill lansera en kampanj eller “satsning”[4] och kan vara unikt utformade för ett särskilt ändamål, såsom #melfest för Twitterinlägg om Melodifestivalen.[5] En undersökning visade 2018 att under det senaste året hade 15 procent av de svenska internetanvändarna deltagit i en hashtag-kampanj. Tre gånger fler kvinnor än män hade deltagit.[6]

Även om hashtaggar funnits tidigare, bland annat på IRC, så var det på Twitter som funktionen fick bred spridning, där infördes de 23 augusti 2007. I juli 2009 blev inlägg med hashtaggar länkade på Twitter, innan dess fick användarna använda sökmotorn för att hitta inlägg med samma hashtag.[7]