NY TEKNIK. I samband med att Vännäs MK gjorde ett omtag med sin nya hemsida samt även nya domänadressen under mars / april fördes diskussion om att bilder runt föreningens verksamhet var viktig.
– Vi har nu lagt in ett s.k. “plug-in” på hemsidan som hämtar hem bilder märkta med en speciell hashtagg från Instagram till vannasmk.se med automatik, säger Mats Ragnarsson från klubbens webbredaktion.

Bildalbum
Just nu har vi lagt in föreningens bildalbum på startsidan och taggningen som gör att bilderna hamnar på vår hemsida just nu är: #vännäsmk , #vannasmk, #pengfors.

– Med dagens nya mobiler har vi mer eller mindre fotografer överallt som även tar fantastiskt bra bilder. Uppmaningen just nu är att den som lägger upp bilder / bildspel / videor på sitt privata Instagramkonto märker sina bilder med hashtaggarna som nämndes tidigare så ska detta fungera, säger Mats Ragnarsson (bild).

HASHTAGG – FÖRTYGLIGANDE
En hashtag[1] (av engelska hash, namn på skrivtecknet fyrkant, och tag, “etikett” eller “märkning”), hashtagg[2] eller fyrkantstagg[3] är detsamma som ett nummertecken (#) följt av ett taggnamn.

Hashtaggar används på många plattformar för sociala medier för att göra ett inlägg sökbart genom att användaren kategoriserar eller taggar sina inlägg enligt formen: #hashtagnamn. På så sätt kan andra användare söka inlägg tillhörande till exempel en specifik diskussion eller ett visst ämnesområde, till exempel #politik eller #semester.

Hashtaggar används bland annat vid mikrobloggande på de sociala plattformarna Twitter, Facebook och Instagram. Hashtaggar används dessutom ofta när någon vill lansera en kampanj eller “satsning”[4] och kan vara unikt utformade för ett särskilt ändamål, såsom #melfest för Twitterinlägg om Melodifestivalen.[5] En undersökning visade 2018 att under det senaste året hade 15 procent av de svenska internetanvändarna deltagit i en hashtag-kampanj. Tre gånger fler kvinnor än män hade deltagit.[6]

Även om hashtaggar funnits tidigare, bland annat på IRC, så var det på Twitter som funktionen fick bred spridning, där infördes de 23 augusti 2007. I juli 2009 blev inlägg med hashtaggar länkade på Twitter, innan dess fick användarna använda sökmotorn för att hitta inlägg med samma hashtag.[7]

Källa: Wikipedia